Många tolkingar

Religiös. Vilket är det första som poppar upp i huvudet på er? Innan jag började i Religon A så var min första tanke ganska positiv. Jag tänkte kärnfamilj, kvällsbön, sammanhållning, gemenskap, säkra... Ja, positiva saker. Detta håller jag fortfarande fast vid. MEN herregud, vad fel det kan bli när människor gör makttolkningar på något fint. När människor använder sig av något rent och gott för att genomdriva hemskheter. 

Sekter. Den där hemska sekten i Texas (mormonsekt http://www.svd.se/nyheter/utrikes/flera-tonarsmodrar-i-mormonsekten_1177709.svd) som utnyttjar utsatta människor. Som gör  människor svaga och utsatta. I Guds namn tvingas människor till fruktansvärda saker- i denna artikel beskrivs en 14-åring som tvingas gifta sig med sin 19-åriga kusin.

En religion har ett kärleksbudskap. Alla religioner är menade att vara goda. Men i varje religion finns en egen gren. Min religionslärare säjer att när någon påstår sig ha hela sanningen, det är då det blir farligt. Så sant som det var sagt.

Ta katolska kyrkan. Prästerna lever i celibat. Vissa präster har sorgligt nog utnyttjat sin roll som präst och våldtagit barn. Prästen har stor makt och anses vara det godaste av det goda. Barn litar ofta på människor. Hemskt. Hemskt. Hemskt. Hur kan de utnyttja makten på det sättet? Människan har en sexuell drift, även präster antar jag, men om de inte kan hålla sig från att förgripa sig på andra människor, speciellt barn, är det då inte dags att säga upp sig?? Då kan han ju knulla bäst han vill. Usch, så skenheligt. Så kränkande. JAG blir kränkt och jag har inte blivit våldtagen av en präst.

Naturligtvis är de undantag och naturligtvis är de flesta prästerna goda.

Det här var ju ett litet annorlunda inlägg men jag blir så upprörd över de fundamentalistiska sekterna. Hur kan något som har ett kärleksbudskap bli det farligaste som finns? det har alltid varit så. I Kristendomen finns det 22000 olika kyrkor. 22000 olika tolkingar på kristendomen. Undrar hur många av dem som används som makttolkning?

Jag vill tro att människan är god. Jag vill tro att ondska beror på sjukdom. Jag kan inte tro att en människa kan födas ond. Jag tror på arvet och miljön.

Oj, jaja... Nu är pajen i ugnen klar. Nu väntas det fredagsmys med familjen <3




Kommentarer
Postat av: Emilie W

Det finns ju tyvärr extremister inom alltt. Det är samma om man läser koranen eller om islam så upptäcker man att den i grunden är en utav dom finaste religionerna vi har, synd att den blivit så misstolkad av så många. Islam är den första religionen att förbjuda kvinnoaga, ge kvinnorna samma status som männen osv... Samt att dom värnar om naturen och varandra på ett mycket bredare perspektiv än andra religioner. Man blir förvånad faktiskt, hade inte en aning om hur fint skriven den är.



Sen borde du se en dokumentär som vi kollade på, men man går i taket utav ilska. Den är väldigt sjuk, handlar om barn som åker på "Jesus Camp" i USA, men efter filmen släpptes förbjöd som tur var staten campet. http://www.youtube.com/watch?v=6RNfL6IVWCE



2011-03-12 @ 14:55:49
URL: http://emiliepysslar.blogspot.com/
Postat av: Maa

Nej, jag var också dåligt insatt i även islam. Ja, för viktigt i koranen är att män och kvinnor är i jämlike.



Åh, den dokumentären ska jag kolla på men jag kan inte kolla på klipp på min SEGA dator. Tack iallafall för tipset =) Det är så roligt att någon kommenterar =)

2011-03-13 @ 06:40:39
URL: http://maamaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0